CSR (الزامات خاص مشتری) چیست؟

CSR الزامات خاص مشتری است. این اصطلاح در صنعت خودرو استفاده می شود و الزامات اضافی را توصیف می کند که سازندگان و تامین کنند گان خودرو بر روی سیستم های مدیریت کیفیت تامین کنندگان اعمال می کنند، مانند الزامات صریح برای صلاحیت ممیزان داخلی یا کار با ابزارهای اصلی خودرو.

یکی از شناخته‌ شده ‌ترین استانداردها، فرمول Q است. پیاده سازی در سیستمهای مدیریتی به عنوان بخشی از ممیزی های گواهینامه به طور منظم بررسی میشود.

الزامات خاص مشتری الزامات مربوط به IATF 16949 است. شما می توانید تمام نیازهای مشتری OEM را در وب سایت IATF پیدا کنید. تفاسیر تایید شده و سوالات متداول در مورد مشخصات فنی نیز مهم هستند.

CSR الزامات خاص مشتری مستقیماً با مجموعه قوانین مرتبط است و شامل سایر اسناد قابل اجرا از OEMها، مانند MBST 16 از دایملر یا Formula Q Konkret از فولکس واگن است.

CSR راهنما  مرجع  از OEMS است. راهنماهای مرجع به طور منظم در وب سایت رسمی IATF منتشر می شود. این دستورالعمل ها کاربرد CSR OEM را برای مشتریان عرضه شده نشان میدهد و اطلاعاتی را برای سازمانهای صدور گواهینامه ارائه میدهد. راهنما ها حاوی اطلاعات زیر هستند:

  • شرکتها (مشتریان OEM) ممکن است سرمایه‌گذاری‌های مشترکی نیز داشته باشند که CSR برای تامین آنها اعمال میشود.
  • طرح کد تامین کننده مجوز تنها یک یا چند کد تامین کننده برای یک مکان تامین کننده یکسان
  • لزوم وارد کردن کد تامین کننده در پایگاه IATF برای ممیزی گواهینامه تعیین کنید که در صورت وجود بیش از یک کد تامین کننده باید در پایگاه داده وارد شود
  • چه نوع ارزیابی تامین کننده استفاده می شود، کارت امتیازی
  • آیا تامین کنند گان باید CSR های OEM مربوطه را انجام دهند اگر CSR های OEM اعمال نمی شوند، چه بخش شرکت یا سرمایه گذاری مشترک باید CSR ها را انجام دهد.
تفاوت بین CSR و CR چیست؟

الزامات خاص مشتری اغلب برای بسیاری یک اصطلاح گیج کننده است. اصطلاح CSR اغلب به اشتباه به جای اصطلاح الزامات مشتری (CR) استفاده می شود.

در چارچوب IATF 16949 برای صنعت خودرو، تعاریف به وضوح به شرح زیر بیان شده است.

نیازهای مشتری (CR)

کلیه الزامات مشخص شده توسط مشتری (به عنوان مثال، الزامات فنی، تجاری، محصول و فرآیند تولید، شرایط و ضوابط عمومی، الزامات خاص مشتری و غیره)

CSR الزامات خاص مشتری

تفاسیر یا الزامات تکمیلی مرتبط با بند(های) خاص استاندارد QMS خودرو

به کارگیری این تعاریف، نقشه های محصول و مشخصات مشتری به عنوان الزامات مشتری (CR) طبقه بندی می شود.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

از کجا می توانیم CSR الزامات خاص مشتری را پیدا کنیم؟

اغلب به شکل یک سند منتشر شده توسط مشتری است، به عنوان مثال. سازندگان خودروهای OEM مانند فورد سندی را با عنوان فورد CSR برای IATF 16949 منتشر می کنند که در آن محتوا با استاندارد منتشر شده IATF 16949 هماهنگ است. مشتریان رده پایین تر در زنجیره تامین خودرو تمایل دارند اسنادی را با عناوینی مانند کتابچه راهنمای کیفیت تامین کننده یا الزامات تامین کننده منتشر کنند. برخی دیگر گاهی اوقات آن را رسمی تر می کنند و آن را قرارداد تامین کننده می نامند. محتوای CSR اغلب شامل روش ترجیحی خاص یا دوره زمانی خاص برای فرآیندهای سیستم است. CSR ها مختص مدل یا شماره قطعه نیستند، بلکه برای فرآیندهای سیستم در نظر گرفته شده اند. به عنوان مثال، فورد رویکرد 8 بعدی را برای حل مسئله ترجیح می دهد در حالی که خودروسازان ژاپنی روش تجزیه و تحلیل 5-Why را ترجیح می دهند. محتوای CSR ها متاثر از فرهنگ کاری مشتری است و فرآیندی پویا باقی می ماند که در آن مشتریان کنترل مطلق بر محتوا دارند. سازمان ها باید فرآیندی فعال برای مدیریت این CSR ها داشته باشند.

الزامات خاص مشتری می تواند توسط شرکت ها در سراسر زنجیره تامین خودرو ایجاد شود. اینها الزامات DIN EN ISO 9001 و IATF 16949 را برای یک سیستم QM از تامین کنندگان شما تکمیل می کنند.

الزامات CSR در ساختار استاندارد IATF

در عمل، شرکت‌های دارای گواهی IATF 16949 باید تخصیص الزامات معتبر خاص مشتری را به فرآیندهای شرکت نشان دهند بخش‌های IATF 16949 که اغلب با الزامات خاص مشتری مرتبط هستند در زیر نشان داده شده‌اند:

بند 4

بخش الزامات اضافی

4.3.2 توجه: الزامات خاص مشتری باید به صورت کتبی تأیید شود. تغییرات تنها در صورتی معتبر است که به صورت کتبی توسط طرفین پذیرفته شده باشد.

4.4.1.2 PSCR – نماینده ایمنی و انطباق محصول

یکپارچگی سیاست ایمنی محصول

 

بند 5

بخش الزامات اضافی

5.1.1.1 اتصال به پیمان جهانی سازمان ملل متحد

5.1.1.2 هزینه های کیفیت

هزینه های خطا

5.3.1 اطلاع رسانی تغییرات در تکالیف برای مناطق خاص:

– مدیریت

– PSCR

– مدیریت کیفیت

– نماینده مشتری

5.3.2 تعیین دقیق مسئولیت ها برای اصلاح

گزارش حامی مالی 8D

سطوح تشدید

 

بند 6

بخش الزامات اضافی

6.1.2.1 درس های آموخته شده باند VDA

راهنمای 6.1.2.2 AIAG/VDA FMEA

VDA جلد 4 (تحلیل SWOT)

6.1.2.3 تعیین تفکیک بین تولید و ذخیره سازی الزام به ارائه

اطلاعات در صورت بروز مشکلات قریب الوقوع تحویل

قابلیت کاربرد/سازگاری سایر امکانات تولید در کارخانه مشتری

سهام ایمنی لجستیک (ستاک ایمنی)

6.2.1 تعهد به استراتژی بدون نقص

اهداف قابل اطمینان تحویل

 

بند 7.1

بخش الزامات اضافی

7.1.3.1 مشخص کردن الزامات مربوط به تحویل به موقع (JIT) / فقط در ترتیب (JIS)

اصول تولید ناب

7.1.4 گواهینامه ISO 45001

روش 7.1.4.1 5S

VDA Volume 19.2 (تمیز بودن فنی در مونتاژ)

7.1.5.1.1 تعیین روش ارزیابی برای سیستم های اندازه گیری و معیارهای پذیرش تأیید

/ دوره نگهداری از نتایج / ارزیابی

تناسب فرآیند آزمایش VDA جلد 5

AIAG MSA

7.1.5.2 الزامات برای ردیابی اندازه شناسی به استانداردهای ملی و بین المللی

ISO 10012

7.1.5.3.2 استفاده از آزمایشگاه های معتبر یا آزمایشگاه های مورد تایید مشتری

فرآیند تایید KBA

7.1.6 حفاظت از دانش در برابر دسترسی غیرمجاز -> گواهینامه ISO/IEC 27001

پیاده سازی فرآیند درس های آموخته شده در شرکت -> VDA Volume Lessons Learned

 

بند 7.2

بخش الزامات اضافی

7.2.3 الزامات اضافی برای آموزش ممیزی شخص 1 و 2

7.2.4 الزامات اضافی برای آموزش ممیزی شخص 1 و 2

بند 7.3

بخش الزامات اضافی

7.3.1 آگاهی هنگام برخورد با اجزای مرتبط با ایمنی و اثرات آنها

یکپارچگی محصول حجمی VDA – توصیه ای برای اقدام برای شرکت ها در مورد ایمنی و انطباق محصول

 

بند 7.4

بخش الزامات اضافی

7.4 –

بند 7.5

بخش الزامات اضافی

7.5.3.2.1 الزامات برای دوره های نگهداری اسناد که فراتر از الزامات قانونی و رسمی است.

VDA جلد 1 – اطلاعات مستند و ذخیره سازی

 

بند 8.1

بخش الزامات اضافی

8.1 –

 

بند 8.2

بخش الزامات اضافی

8.2.1.1 تبادل داده بین شرکت ها -> VDA جلد 7 تبادل داده با کیفیت (QDX)

پورتال های مشتری – انتقال EDI – کارت امتیاز (ارزیابی تامین کننده) – پردازش شکایات

8.2.3.1.2 بازنمایی، تعریف، شناسایی و معنای ویژگی های خاص

ویژگی های ویژه حجم VDA

راهنمای AIAG / VDA FMEA

8.2.3.1.3 استفاده از الگوهای خاص مشتری برای ارزیابی امکان سنجی

تضمین سطح بلوغ حجم VDA برای قطعات جدید

فرم هایی از مشتری

 

بند 8.3

بخش الزامات اضافی

8.3.2.1 توسعه خاص

مشخصات قالب های خاص مشتری و برنامه های کاربردی پورتال

VDA Volume 3.2 تضمین قابلیت اطمینان برای سازندگان و تامین کنندگان خودرو

لیست مواد ممنوعه خاص مشتری

8.3.2.3 کاربرد ارزیابی ویژه مشتری

مدل های Automotive SPICE

CMMI

8.3.3.3 مشخصات ارزیابی برای تجزیه و تحلیل ریسک و رسیدگی به ویژگی های خاص

معیارهای فرآیند

عوامل ارزیابی در FMEA (معنا، وقوع و تشخیص)

معیارهای قابلیت برای فرآیندها

8.3.4.1 گزارش وضعیت توسعه به مشتری

تضمین سطح بلوغ حجم VDA برای قطعات جدید

AIAG APQP

فرآیند تولید VDA جلد 2 و انتشار محصول (PPF)

AIAG PPAP

8.3.4.3 شناسایی واضح نمونه های اولیه با برچسب های مشتری و تحویل نمونه اولیه

اسناد، گزارش ابعاد،

گزارش های تست

8.3.4.4 استفاده از استانداردهای خاص مشتری برای محصول

تایید فرآیند تولید VDA جلد 2 و تایید محصول (PPF)

AIAG PPAP

8.3.5.1 استانداردهای سفارشی شده برای استانداردهای FMEA

راهنمای AIAG / VDA FMEA

8.3.6.1 VDA جلد 2 فرآیند تولید و انتشار محصول (PPF)

AIAG PPAP

فرآیند اطلاع رسانی تغییر محصول

 

بند 8.4

بخش الزامات اضافی

8.4.2.3 ایجاد الزامات برای صدور گواهینامه تامین کنندگان. به طور معمول گواهی IATF 16949

8.4.2.3.1 استفاده از مدل های ارزیابی خاص مشتری مانند Automotive SPICE

8.4.2.4 تعیین اهداف برای تامین کنندگان

8.4.2.4.1 شکل و دامنه ممیزی های مدیریت کیفیت در تامین کنندگان فرعی، که معمولاً مشتری را در ممیزی تامین کننده درگیر می کند.

8.4.2.5 الزامات برای انتخاب و توسعه تامین کنندگان بدون سیستم QM گواهی شده

8.4.3 انتقال الزامات خاص مشتری در زنجیره تامین

بند 8.5

بخش الزامات اضافی

8.5.1.6 اطلاع رسانی به مشتریان در مورد طول عمر ابزار

، مدیریت ابزار و ضرب الاجل برای ابزارهای بعدی

8.5.2.1 الزامات ردیابی مرتبط با محصول حفره

علامت گذاری یا قابلیت ردیابی اجزای فردی

8.5.4.1 بسته بندی و انبارداری در قالب دستورالعمل بسته بندی و الزامات جداگانه برای انبار و خود انبار.

8.5.6.1 اطلاع رسانی و تعهد اطلاعات در صورت تغییرات فرآیند ماتریس ماشه

VDA جلد 2 (PPF)

PCN ماتریس صلاحیت ZVEI Delta برای قطعات الکترونیکی

AIAG PPAP

 

بند 8.6

بخش الزامات اضافی

8.6.1 تایید

روش VDA جلد 2 (روش PPF)

AIAG PPAP

نوع و دامنه نمونه گیری

8.6.2 فراوانی و دامنه مشخصات فرم آزمون صلاحیت مجدد

(تشکیل می دهد)

انتخاب و کمیت محصولات

فراوانی آزمون صلاحیت مجدد

8.6.3 VDA جلد 16 سطوح تزئینی قطعات جانبی و کاربردی در بیرون و داخل خودروها

8.6.4 دستورالعمل های VDA برای استفاده از اجزای CE

 

بند 8.7

بخش الزامات اضافی

8.7.1.1 تأییدیه ویژه

قالب های فرم و شناسایی (برچسب) بر روی حامل بار

8.7.1.2 ویژه

قالب های فرم انتشار و شناسایی (برچسب) روی حامل بار

پورتال مشتری

8.7.1.3 ممنوعیت یا تایید جداگانه کار مجدد توسط مشتری

8.7.1.4 ممنوعیت یا تایید جداگانه تعمیرات توسط مشتری

 

بند 9.1

بخش الزامات اضافی

9.1.1.2 رویه های سفارشی برای فرآیند آماری

کنترل VDA Volume 4

SPC

شش سیگما و غیره

9.1.2.1 زمان واکنش به شکایات مشتریان

معیارها

ارزیابی پایداری

 

بند 9.2

بخش الزامات اضافی

9.2.2.3 استفاده از استاندارد VDA 6.3 برای ممیزی فرآیند

9.2.2.4 استفاده از استاندارد VDA 6.5 برای ممیزی محصول

 

بند 9.3

بخش الزامات اضافی

9.3.2 مشخصات زمان و محتوا برای مدیریت

ارزیابی در طول سال ارزیابی ارقام کلیدی مشتری

 

بند 10.1

بخش الزامات اضافی

10.1 –

بند 10.2

بخش الزامات اضافی

10.2.3 مشخصات روش های حل مسئله و ضرب الاجل های فرآیند

VDA Volume Lessons Learned

حل مسئله VDA Volume 8D

مشتری فرآیند شکایات استاندارد شده حجم VDA

پورتال / فرم ها

10.2.6 تجزیه و تحلیل شکست میدانی باند VDA

10.3.1 درس های آموخته شده باند VDA

CSR

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *