ایزو 9001 

_
معرفی ISO 9001

ایزو 9001 استانداردی است که الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را تعریف می کند. به کسب و کارها و سازمان ها کمک می کند تا کارآمدتر باشند و رضایت مشتری را بهبود بخشند. تمرکز اصلی استاندارد ISO 9001 برآوردن نیازهای مشتری و تلاش برای فراتر بودن از انتظارات مشتری است.

استاندارد ISO 9001 مجموعه ای از الزامات است که  منجر به  پیاده سازی و نگهداری سیستم مدیریت کیفیت برای یک شرکت می شود و در حقیقت ISO 9001 یک ابزار مدیریتی برای بهبود رضایت مشتری و افزایش کارآمدی سازمان می باشد.

داستانی از گویند رامو”ISO 9001:2015 یک هیولای غول پیکر و ترسناک نیست. این یک رویکرد عقل سلیم برای اداره هر سازمان است. هنگامی که صاحبان فرآیند در مورد کارهای اضافی شکایت دارند که ISO 9001 ایجاد می کند، من همیشه از آنها می پرسم: یک چیز در ISO 9001 به من بگویید که در یک تجارت انجام نمی دهید؛  با یا بدون آن ISO 9001، الزامات ذکر شده در استاندارد برای هر کسب و کاری اساسی است.

ISO 9001 چیست؟

ISO 9001 معیارهای یک سیستم مدیریت کیفیت را تعریف می کند و تنها استانداردی در خانواده است که می تواند با هدف انطباق داوطلبانه یا ثبت شخص ثالث بر اساس آن ممیزی شود. در واقع، بیش از یک میلیون شرکت و سازمان در بیش از 170 کشور دارای گواهینامه ISO 9001 هستند. تمام الزامات ISO 9001 عمومی هستند و برای هر سازمانی، صرف نظر از نوع یا اندازه آن، یا محصولات و خدمات قابل اجرا هستند.

این استاندارد بر اساس هفت اصل مدیریت کیفیت، از جمله تمرکز قوی بر مشتری، انگیزه و مفهوم مدیریت عالی، رویکرد فرآیند و بهبود مستمر است.

این اصول مدیریت کیفیت به شرح زیر شناسایی می شوند:

  1. تمرکز بر مشتری
  2. رهبری
  3. مشارکت مردم
  4. رویکرد فرآیندی
  5. بهبود
  6. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد
  7. مدیریت روابط
اصول سیستم مدیریت کیفیت؛ از جمله تمرکز قوی بر مشتری، انگیزه و مفهوم مدیریت عالی، رویکرد فرآیند و بهبود مستمر است.

این 7 اصل عبارتند از:1- تمرکز بر مشتری 2- رهبری 3- مشارکت مردم 4- رویکرد فرآیندی 5- بهبود 6- تصمیم گیری مبتنی بر شواهد 7- مدیریت روابط

مطابقت با ISO 9001 تضمین می کند که مشتریان محصولات و خدمات با کیفیت و سازگاری دریافت می کنند که به نوبه خود مزایای تجاری زیادی را به همراه دارد.

استانداردها راهنمایی و ابزارهایی را برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی ارائه می‌کنند که می‌خواهند مطمئن شوند محصولات و خدمات آنها به طور مداوم نیازهای مشتری را برآورده می‌کند و کیفیت و رضایت مشتری به طور مداوم بهبود می‌یابد.

ساختار ایزو 9001 و چرخه بهبود مداوم

چرخه بهبود مداوم شامل برنامه ریزی، انجام دادن ، بررسی کردن و اقدام ( Plan-Do-Check-Act) می باشد؛  (PDCA) اصل عملیاتی ISO 9001 است. در شکل زیر چگونگی ارتباط بندهای 4 تا 10 ایزو 9001 را با چرخه دمینگ مشاهده می نمایید.

نحوه ارتباط بندهای 4 تا 10 ایزو 9001 با چرخه دمینگ

چرخه بهبود مداوم شامل برنامه ریزی، انجام دادن ، بررسی کردن و اقدام ( Plan-Do-Check-Act) می باشد.

هر سازمانی می تواند الزامات ISO 9001 را از طریق انطباق داوطلبانه یا ثبت شخص ثالث برآورده کند. هر سازمانی، اعم از بزرگ یا کوچک، صرف نظر از حوزه فعالیت آن، می تواند ایزو 9001 را استقرار دهد.

مزایای استقرار ایزو 9001
  • نشان دادن توانایی سازمان در ارائه مداوم محصولات و خدماتی که  الزامات قانونی و الزامات مشتری را برآورده سازد.
  • افزایش رضایت مشتری از طریق استفاده موثر از سیستم مدیریت کیفیت
  • دستیابی به اهداف و فرصت های تجاری جدید
  • بهبود مداوم سیستم و افزایش رضایت مشتریان
  • ادغام سیستم های مدیریتی مانند  IMS؛ سیستم های مدیریتی متعددی را در جایی که ساختار ISO 9001 یکسان است، ادغام کنید، مانند ISO 14001 (محیط زیست)، ISO 45001 (بهداشت و ایمنی شغلی) و غیره.
  • حفظ و وفاداری مشتریان فعلی و دستیابی به مشتریان جدید از طریق تضمین کیفیت
  • خطرات درون سازمان را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنید
  • برای افزایش بهره وری و کارایی به روشی کارآمدتر کار کنید و هزینه های داخلی را کاهش دهید.
چه زمانی ایزو 9001 را استقرار دهیم؟

انطباق با استاندارد ISO 9001 را می توان در هر زمانی انجام داد اما معمولاً در موارد زیر استفاده می شود:

مادامی که سازمان به دنبال بهبود مستمر می باشد.

در صورتی که تمایل به افزایش عمر سازمان دارید.

هنگامی که مشتریان این الزام را به عنوان بخشی از قرارداد مشخص می کنند.

زمانی که سازمان به دنبال صادرات می باشد و کشورها برای تجارت با آنها نیاز به گواهینامه دارند.

در صورتیکه سازمان به دنبال افزایش رضایت مشتری می باشد.

نحوه پیاده سازی ایزو 9001

تصمیم گیری سازمان ها برای توسعه و اجرای هر سیستم مدیریت کیفیت جدید یا بهبود یافته یک تصمیم استراتژیک است. تمام تلاش ها باید بر شناسایی و به حداقل رساندن ریسک در حین برآورده کردن و فراتر رفتن از اهداف و الزامات مشتری و سازمان متمرکز شود.

  • مشتریان مستقیم و غیرمستقیم را به عنوان کسانی که از سازمان ارزش دریافت می کنند، بشناسید.
  • نیازها و انتظارات فعلی و آتی مشتریان را درک کنید.
  • اهداف سازمان را با نیازها و انتظارات مشتری پیوند دهید.
  • نیازها و انتظارات مشتری را در سراسر سازمان به اشتراک بگذارید.
  • برنامه ریزی، طراحی، توسعه، تولید، ارائه و حمایت از کالاها و خدمات برای برآوردن نیازها و انتظارات مشتری
  • اندازه گیری و نظارت بر رضایت مشتری و انجام اقدامات مناسب
  • تعیین و انجام اقداماتی در مورد نیازها و انتظارات طرف های ذینفع که می تواند بر رضایت مشتری تأثیر بگذارد.
  • روابط با مشتریان را برای دستیابی به موفقیت پایدار مدیریت کنید.

مطابقت با ISO 9001 را می توان از طریق رویکرد هفت مرحله ای زیر به دست آورد:

  1. بررسی اجمالی / برنامه ریزی اجرایی و مدیریتی
  2. ارزیابی شکاف و برنامه ریزی
  3. مستندات
  4. اجرا و آموزش
  5. ارزیابی داخلی و بررسی مدیریت
  6. ارزیابی ثبت نام شخص ثالث
  7. بهبود پایدار و مستمر
چرا از خدمات مشاوره استفاده کنیم؟

طراحی و پیاده سازی ضعیف سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) می تواند بارهای زیانباری را بر سازمان وارد کند و راضی نگه داشتن مشتریان و دستیابی به اهداف تجاری را دشوار کند.

اگر QMS به درستی توسعه و پیاده سازی شود، می تواند تأثیر فوری و بلندمدت با موفقیت های زیر داشته باشد:

  • بهبود رضایت مشتری
  • دستیابی به اهداف کسب و کار
  • افزایش بهره وری عملیاتی
  • ادغام اصول مدیریت کیفیت از طریق طراحی و ادغام چندین استاندارد (ISO 14001، ISO 45001، IATF 16949، AS 9100 و غیره)

مشاوران و کارشناسان برجسته ما در توسعه و اجرای الزامات ایزو9001 همراهتان هستند و موفقیت طرح را تضمین می نمایند. تیم  ما در ارزیابی، طراحی، توسعه و اجرای سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر ایزو 9001 در کنارتان خواهند بود. ما در استفاده از بهترین شیوه ها در صنایع مختلف برای ارائه یک سیستم مدیریت کیفیت متعادل برای مشتریان خود تخصص داریم.

اگرچه توسعه و پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت بدون کمک غیرممکن نیست. با این حال، یک طرح توسعه و اجرای QMS هدایت‌نشده معمولاً نتایجی کمتر از حد بهینه ایجاد می‌کند.

متخصص ها و  مشاوران سیستم مدیریت کیفیت ایزو کانسالت سنتر با به کارگیری دانش QMS در شرایط منحصر به فرد شما، برای سازمان شما مفید می باشند. ما دانش QMS خود را با پیشرو بودن در بهترین شیوه های سیستم مدیریت، به ویژه پشتیبانی سیستم مدیریت، با سال ها تجربه و  صدها پیاده سازی در صنایع مختلف به دست آورده ایم.

مزایای مشاوره QMS عبارتند از:

کاهش تعداد شکایات مشتریان

کاهش تعداد عیوب فرآیند عملیاتی

فراتر رفتن از اهداف سازمانی و افزایش فرصت های تجاری

کاهش زمان توسعه و اجرای QMS

دستیابی به یک QMS که متناسب با سازمان و نیازهای مشتریان شما طراحی شده است.

بهترین شیوه ها و عمق دانش و تجربه به طور قابل توجهی بر طراحی QMS و توانایی برای دستیابی به اهداف تجاری سازمان تأثیر می گذارد. هیچ جایگزینی برای تجربه وجود دارد. یک مشاور باتجربه به سازمان شما کمک می کند تا سیستم مدیریت کیفیت استقرار یافته و به صورت مداوم بهبود یابد.

دانلود متن استاندارد ایزو 9001

از لینک مستقیم زیر متن استاندارد را دانلود کنید.

برای دانلود رایگان ایزو 9001 کلیک کنید.

دانلود متن فارسی ایزو 9001

هدف از استقرار ایزو 9001 ؛ مدیریت کیفیت تولیدات و خدمات می باشد بدین صورت که شریک طولانی مدت و قابل اعتماد مشتری باشید همچنین تلاش برای ایجاد احساس اطمینان خاطر در مشتری و فروش بیشتر به دلیل تقویت برند از مزایای استقرار ایزو 9001 می باشد.

#