ایزو 22000

_
ایزو 22000 چیست؟

ایزو 22000 یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است.

این استاندارد  می تواند برای هر سازمانی در زنجیره غذایی از مزرعه تا چنگال اعمال شود. دریافت گواهینامه ایزو 22000 به یک شرکت این امکان را می دهد که به مشتریان خود نشان دهد که یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را در اختیار دارند. این امر باعث اطمینان مشتری نسبت به محصول می شود. این موضوع روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا مشتریان تقاضای غذای ایمن را دارند و تولید کنندگان می بایست از سلامت و کیفیت مواد اولیه که تامین کنندگان در اختیار آنها  قرار میدهد؛ اطمینان یابند.

از مزرعه تا چنگال، ایمنی مواد غذایی برای همه مصرف کنندگان بسیار مهم است. آلودگی ناشی از عدم رعایت بهداشت یا استفاده نادرست از مواد غذایی منجر به شیوع بیماری می شود.
در صورتی که تمامی اپراتورهای زنجیره تامین مواد غذایی (مانند تولیدکنندگان مواد غذایی درگیر در تولید، پردازش، نگهداری، تهیه غذا، ذخیره سازی، بسته بندی، حمل و نقل و بهره برداری از رستوران ها/کافه ها) یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را در کل زنجیره تامین مواد غذایی اجرا کنند، می توان از این امر اجتناب کرد.
این استاندارد اصول HACCP، GHP و GMP را با عناصر مدیریت کیفیت ترکیب می کند.
استاندارد ISO 22000 با سایر استانداردهای سیستم مدیریت بین المللی از جمله ISO 9001 سازگار و هماهنگ است. این استاندارد برای ادغام با سیستم ها و فرآیندهای مدیریت موجود ایده آل است.
هم چنین این استاندارد اصول HACCP را در بر می گیرد و آن را به عنوان مبنایی ایده آل برای اجرای سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی جامع و مقرون به صرفه تبدیل می کند. اجرای ISO 22000 از هزینه ممیزی های متعدد جلوگیری می کند. سیستم‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی مبتنی بر ISO 22000 بهبود مستمر در فرآیندها و عملکرد را ارتقا می‌دهند، که می‌تواند به کارآمدتر شدن کسب‌وکار شما کمک کند و از آنجا که ISO 22000 توسط دولت‌ها و کارشناسان ایمنی مواد غذایی در سراسر جهان مورد قبول است، صدور گواهینامه می‌تواند بازارهای جدید تجاری را به سوی شما باز کند.
بر خلاف برخی دیگر از برنامه های گواهینامه سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی (به عنوان مثال FSSC 22000 و ( SQF)، ISO 22000 الزامات خاصی برای برنامه های پیش نیاز (PRPs) ندارد، اما مستلزم آن است که سازمان برنامه های مناسب را شناسایی و اجرا کند. این باعث انعطاف پذیری بیشتر آن می شود و سازمان های مواد غذایی از هر نوعی می توانند استاندارد ISO 22000 را اجرا کنند و گواهینامه دریافت کنند.

ایزو 22000 برای چه سازمان هایی قابل اجرا است؟

ایزو 22000 برای تمام سازمان هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در زنجیره تامین مواد غذایی دخیل هستند قابل اجرا است.

این شامل تمامی مشاغل از بخش‌های مختلف صنایع غذایی می‌شود. اجرای استاندارد ایزو 22000 در مشاغل شرکت کننده در زنجیره غذایی – از تولید و فرآوری، از طریق بسته بندی و حمل و نقل، تا توزیع و نقاط فروش مورد استقبال قرار می گیرد. این استاندارد حتی شامل تولید کنندگان بسته بندی یا مواد شوینده، تامین کنندگان خدمات نظافت، کنترل آفات، یا خدمات خشکشویی صنعتی می شود.

الزامات جهت استقرارISO 22000

استاندارد ایزو 22000 شامل الزامات خاصی است که باید توسط سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی مورد توجه قرار گیرد.

این استاندارد نیازمند فرآیندهای سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی از جمله:
اجرای برنامه های پیش نیاز از جمله برنامه های پیش نیاز موثر برای اطمینان از محیط بهداشتی تمیز.
داشتن یک خط مشی کلی ایمنی مواد غذایی برای سازمان شما که توسط مدیریت ارشد توسعه یافته است.
تعیین اهدافی که تلاش های شرکت شما را برای پیروی از این خط مشی هدایت می کند.
برنامه ریزی و طراحی سیستم مدیریت و مستندسازی سیستم.
نگهداری سوابق عملکرد سیستم.
ایجاد گروهی از افراد واجد شرایط برای تشکیل تیم ایمنی مواد غذایی.
تعریف رویه‌های ارتباطی برای اطمینان از ارتباط مؤثر با مخاطبین مهم خارج از شرکت (قانونی، مشتریان، تأمین‌کنندگان و سایرین) و ارتباطات داخلی مؤثر.
داشتن برنامه اضطراری
تجزیه و تحلیل خطر و برنامه کنترل بحرانی برای شناسایی، پیشگیری و حذف خطرات ایمنی مواد غذایی،
برگزاری جلسات بررسی مدیریت برای ارزیابی عملکرد FSMS.
تامین منابع کافی برای عملکرد موثر FSMS شامل پرسنل آموزش دیده و واجد شرایط، زیرساخت کافی و محیط کاری مناسب برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی.
پیروی از اصول HACCP
ایجاد سیستم ردیابی برای شناسایی محصول.
استقرار سیستم اقدام اصلاحی و کنترل محصول ناسازگار.
حفظ یک رویه مستند برای رسیدگی به خروج محصول.
کنترل دستگاه های نظارت و اندازه گیری.
ایجاد و نگهداری و برنامه حسابرسی داخلی.
به روز رسانی و بهبود مستمر FSMS.

مزایای دریافت گواهینامه ISO 22000

مزایای پیاده سازی ایزو  22000 به شرح زیر است:

این استاندارد به عنوان یک دستورالعمل در اجرای یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی، شامل فرآیندهای موثر و بهترین شیوه ها، برای تولیدکنندگان مواد غذایی و سایر طرف های ذینفع عمل می کند.
1- افزایش اعتماد و رضایت مصرف کننده نهایی به برند شما، از طریق ارائه مداوم محصولات ایمن.
با پیاده سازی استاندارد ISO 22000، کیفیت سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی خود را بهبود بخشید و به طور مداوم انتظارات مشتری در مورد ایمنی غذا و کنترل ریسک را برآورده کنید.
2- الزامات قانونی و نظارتی قابل اجرا را برآورده کنید.
استاندارد ISO 22000 – مدیریت ایمنی مواد غذایی الزامات خاصی را برای یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی فراهم می کند که توانایی شما را برای ارائه مداوم محصولات و خدماتی که مشتریان را برآورده می کند و همچنین خواسته های قانونی و نظارتی را پوشش می دهد.
3- با تمرکز بر اهداف سازمانی خطرات کسب و کار را بررسی کنید.
گواهینامه ISO 22000 می تواند به شما کمک کند تا به تامین کنندگان و ذینفعان در مورد کنترل ریسک خود اطمینان دهید و ریسک را در سراسر زنجیره تامین خود کنترل نمایید.
4- افزایش بهره وری و کارایی سازمانی
صدور گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی نشان دهنده تعهد شما به کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی و مدیریت ایمنی محصولات شما است. این به معنای بهبود مستمر و رضایت مشتری است. اینها مزایای ملموسی هستند که نقش مهمی در ایجاد عملکرد تجاری پایدار دارند.
5- به طور مداوم FSMS را بر اساس بازخورد مؤثر بهبود دهید.
ISO 22000:2018 که توسط سازمان ها در سراسر زنجیره غذایی برای کمک به تحویل غذایی ایمن برای خوردن استفاده می شود، یک چارچوب عالی برای کمک به پیاده سازی یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی (FSMS) است.هدف آن کمک به سازمان ها در کاهش خطرات ایمنی مواد غذایی است که این امر با استفاده از بازخوردها حاصل می گردد.

چرخه PDCA

علاوه بر اینکه ISO 22000 و FSMS حاصله به سادگی با سایر سیستم های مدیریت کیفیت ISO ادغام می شود،آخرین نسخه استاندارد(2018) چرخه Plan-Do-Check-Act )PDCA) و تفکر مبتنی بر ریسک را نیز معرفی می کند. با ترکیب PDCA و تفکر مبتنی بر ریسک برای مدیریت ریسک تجاری با HACCP برای شناسایی، پیشگیری و کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی، ISO 22000 به سازمان‌ها کمک می‌کند تا میزان قرار گرفتن در معرض خطر را کاهش دهند و ایمنی را بهبود بخشند.

تغییرات در نسخه ISO 22000:2018:

به روز رسانی ISO 22000:2018 در ژوئن 2018 منتشر شد که تغییرات به شرح زیر می باشد:

یکپارچه سازی ساده تر: همسویی با کنوانسیون ساختار سطح بالاتر (HLS) که برای همه استانداردهای جدید یا اصلاح شده لازم است، امکان یکپارچگی بیشتر بین استانداردهای مختلف ISO را فراهم می کند. این امر افزودن ISO 22000:2018 به سیستم مدیریت مبتنی بر ISO موجود را بسیار ساده تر می کند.
درک آسان تر: یک بررسی کامل از الزامات استاندارد انجام شده است، که با تعریف مجدد مفاهیمی مانند PRP و OPRP، وضوح بیشتری را به منظور ایجاد درک و پیاده سازی ساده تر ارائه می دهد.
همسویی بیشتر با Codex HACCP: برای اطمینان از اینکه پیاده سازی از متدولوژی Codex پیروی می کند، اکنون الزامات از نزدیک مراحل Codex را دنبال می کنند، بنابراین توسعه HACCP اکنون در استاندارد تعبیه شده است.
پیاده سازی ساده تر: اطلاعات مستند خاص شناسایی شده در استاندارد، شما را قادر می سازد مجموعه ای از اسناد را تولید کنید که مطابق با ISO 22000:2018 باشد.
شفاف سازی PDCA: ISO 22000:2018 کاربرد چرخه  (Plan-Do-Check-Act) را روشن می کند تا سازمان ها بتوانند اطمینان حاصل کنند که فرآیندها و منابع به اندازه کافی  مدیریت می شوند و فرصت های بهبود بر اساس آنها عمل می شود. این تجدید نظر دو چرخه PDCA مرتبط به هم، سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی و PDCA تولید/خدمات تولیدی را بر اساس اصول کدکس HACCP اتخاذ می‌کند.
رویکردی جدید به ریسک: به طور سنتی استاندارد تنها با اعمال اصول کدکس HACCP، خطر ناشی از محصول را برای مصرف کننده نهایی در نظر می گرفت. در بازنگری جدید، Codex HACCP هنوز مورد نیاز است، اما این با در نظر گرفتن ریسک سازمانی تکمیل خواهد شد.
ساختار ساده شده: به روز رسانی اجازه می دهد تا یک رویکرد خطی تر برای پیاده سازی به عنوان یک فرآیند گام به گام دنبال شود.

برای دانلود رایگان ایزو 22000 کلیک کنید.

دانلود متن فارسی ایزو 22000

ایمنی غذا به وجود خطرات ناشی از غذا در نقطه مصرف مربوط می شود. از آنجا که خطرات ایمنی مواد غذایی را می توان در هر مرحله از زنجیره غذایی معرفی کرد، کنترل کافی در سراسر زنجیره غذایی ضروری است. ISO 22000 الزامات یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را مشخص می کند که ارتباطات تعاملی، مدیریت سیستم، برنامه پیش نیاز و اصول HACCP را برای تضمین ایمنی مواد غذایی در طول زنجیره غذایی ترکیب می کند.

#